Tuesday, May 17, 2011

Frøplanter.

type='html'>I dag har det vært kjølig med en del vind, så det er blitt gjort lite arbeid i hagen. Men det har vært en fin dag å prikle på, ettersom det kan gjøres inne. Nå har ikke jeg sådd mange stauder i år, og av de få er det heller ikke mange frø som har spirt, men det var på tide å prikle de største spirene.

Ekte lavendel, som skal ha hvite blomster; seks spirer. De var robuste og lette å prikle.

Today came with chilly and windy weather, so I did not do much work around the garden. But it was a good day for repotting seedlings, which can be done indoors. I only sowed a few perennial varieties this year, of which only some have germinated, but it was about time to repot the largest seedlings into single pots.

This is lavender with white flowers; six seedlings. They were strong and easy to repot.

Og så var det dette sammensuriet da. Løvehale (Leonurus cardiaca). En hel drøss spirer, tett vevd sammen. Glad jeg ikke ventet lenger med å ta for meg denne potten.

And it was also time to deal with this pot. Motherwort (Leonurus cardiaca). Lots of seedlings, weaved closely toghether.

Jeg priklet med hård hånd. Tidligere har jeg pottet om hver eneste ørlille spire, men det gikk ikke her. Jeg plukket ut de med kraftigst blader. Da 45 spirer var pottet om var jordposen tom, og jeg tror 45 småplanter er greit.

I picked out the largest seedling and planted them in single pots. After having repotted 45 seedling I run out of soil, but I think that's a good amount of seedlings.




Ellers har nå alle fem sådde frø av agurken 'Euphya' spirt. Så raskt, det er kjempebra :) Men enda ingen spiring hos de andre agurk-frøene.

All five cucumber 'Euphya' have sprouted now. Very fast, that is so nice :) But no sprouting yet of the seeds of the other cucumber variety.




Ha en fin helg med masse sol :-)

Have a nice and sunny weekend :-)